Matkateemahanke "Kivoja ideoita Tanskanmaalta"

25.9.2019 Oulunsalo klo 05. Valmiina lähtöön!
Grethe kertoi meille paikallisen Pulsparkin taustoista. Toimme hänelle Limingan kunnan terveiset ja vähän Fazerin sinistä.
Pulspark koostuu kolmesta eri osasta, joilla on omat tarkoituksensa. Tässä leikkialue.
Aistivyöhykkeellä on erilaisia tuksuvia yrttejä, vesialue jossa on erilaista pohjamateriaalia eri paikoissa ja mahdollisuus vaikka joogata.
Lounaalla Mian kanssa.
Bed&Breakfast, kerrassaan viehättävä paikka! Tänne voi majoittua hevosen kanssa!
26.9.2019 Pyöräretki, jonka varrella sijaitsi keskiaikainen luostari.
Yläkuvassa toimittaja haastattelemassa meitä. Alakuvassa Mia, joka on järjestänyt vierailumme kohteet. Suuret kiitokset hänelle!
Pulsparkin Sykevyöhyke, erityisesti juoksukiihtyvyysmonttu. Mielenkiintoinen kokemus!
27.9.2019 Himmelbjerget, eli Taivasvuori. Hauskaa oli täälläkin!
Himmelbjergetin huipulla oli tornirakennus, joka näkyy joka puolelle Ry:n kylää.
Lasten leikkipuisto Thorin ja Odinin hengessä.
Bike Park maastopyöräilijöille, temppuharjoittelua varten.

Ala-Temmeksen kyläyhdistys haki keväällä 2019 Nouseva Rannikkoseutu ry:n Matkateemahankerahaa. Meille myönnettiin rahoitus tutustumismatkaan liikuntapaikkarakentamiseen, luontomatkailuun ja maaseutumatkailuun. Matkan pääkohteena on innovatiivinen Pulspark -liikuntapuisto, joka sijaitsee Skanderborgin kunnassa, Ry:n kylässä.

Pulsparken

Ry

Visitskanderborg

Ry on noin viiden tuhannen asukkaan kylä, jossa on erittäin kattava liikuntapaikkatarjonta. Ry:n kylässä ei ole odotettu pelkästään kunnan rakentavan palveluita, vaan niitä on toteutettu yhteisöllisesti. Rahoitusmalli on erittäin mielenkiintoinen: alueen yritykset ovat sitoutuneet sponsoroimaan alueita kymmeneksi vuodeksi tietyllä vuosittaisella summalla. Tällä rahalla hoidetaan liikuntapaikkojen ylläpitoa. Myös asukkailta kerätään vuosittainen maksu, jolla kustannetaan teiden ja yleisten alueiden lumityöt, ruohonleikkuuta ja liikuntapaikkojen ylläpitoa. Kun yhteisöllä on ollut sopimukset yritysten kanssa, perustamisraha on järjestynyt kunnalta sekä eri rahoitusmuodoista, esim. vapaaehtoiset ovat keränneet alueen asukkailta lahjoituksia. Joitakin paikallisia osatyökykyisiä ihmisiä on myös palkattu osa-aikaisesti hoitamaan ja kehittämään puistoalueita.

Pulspark -projektissa on uskallettu ajatella laatikon ulkopuolelta, ja toteuttaa villejäkin unelmia. Lopputuloksena on erittäin hieno, toimiva kokonaisuus, josta oli mahtavaa päästä kuulemaan sekä keräämään uusia ideoita omaan toimintaan.

Matkamme tarkoitus oli päästä tutustumaan erikoisiinkin ratkaisuihin liikuntapaikkarakentamisessa, niin rahoituspuolella kuin toteuttamisessa. Usein on niin, että hyvät ideat vaativat kekseliäisyyttä, ei välttämättä hirvittävästi rahaa.

Teemamatka toteutettiin 25.-28.9.2019. Matka oli avoinna kaikille kylämme aktiivisille yhdistystoimijoille. Hankeraha kattaa 80% kustannuksista, lopun osallistujat maksavat itse. Matkalle lähti lopulta viisi toimijaa, kyläyhdistyksestä ja liikuntaseura AtVesta.

25.9.2019

Matkalle lähtö tapahtui muutaman tunnin yöunien jälkeen, Oulu-Helsinki lento lähti jo 5.55. Billundissa Tanskassa olimme jo klo 10 paikallista aikaa. Vuokra-auton saatuamme lähdimme ajamaan noin tunnin ajomatkan kohti Ry:tä. Perillä meitä odotti Grethe, joka kertoi meille tarinan liikuntapuistojen takaa. Grethe toimii kunnan kehittämisyhtiössä ja vastaa sen viestinnästä. Mielenkiinnolla seurasimme tarinaa, ja kyselimme paljon asioita. Seuraavaksi lähdimme tutustumaan liikuntapaikkoihin ja vaikutuimme kovasti näkemästämme. Soveltamisideat lähtivät laukkaamaan välittömästi!

Kiertokävelyn jälkeen tapasimme Visit Skanderborgin Mian, jonka kanssa olemme olleet sähköpostinvaihdossa alkuvuodesta saakka. Mia on rakentanut ohjelmamme reissulle ja järjestänyt tapaamisia eri toimijoiden kanssa. Mia vei meidät perinteiselle tanskalaiselle voileipälounaalle. Oli muuten hyvää ja näyttävää ruokaa!

Syötyämme ajoimme tutustumaan paikalliseen Bed&Breakfast -palveluun.

BirkhedeFeriehusudlejning

Itse asiassa paikan ylläpitäjä nauroi palvelunsa olevan paremminkin Bed&Bath, koska hän ei tarjonnut aamupalaa. Paikka oli erittäin viehättävä! Maatilamatkailuun tutustuminen oli yksi matkamme teemoista. Omalla kylällämme olisi mahdollisuuksia palvelutarjontaan. Oli mielenkiintoista kuulla palvelupaketeista, joita täällä on rakennettu. Pienellä kylällä palvelut voitaisiin järjestää useamman toimijan yhteistyönä: joku tarjoaa majoituksen, toinen ruokapalvelut ja kolmas ohjelmapalveluita. Näin kukaan ei joutuisi sitoutumaan toimintaan liikaa.

Tämän tutustumisen jälkeen olimmekin jo erittäin valmiit levähdystuokioon viihtyisässä Hotel Ry:ssä. Paljon ehdimme kokea jo heti ensimmäisenä reissupäivänä! Vahvimpana mielessä oli ihmisten ystävällisyys ja mielenkiinto meidän projektiamme kohtaan. Paikalla käy paljon tutustujia, mutta me olimme ensimmäiset suomalaiset, ja eksoottisuutemme herätti selvästi kiinnostusta toimijoissa. Ennen kaikkea heitä kiinnosti se, miten löysimme juuri heidät. No, sattumalta, googlettelemalla, sopivaa kohdetta etsien. Hyvä kohde löytyikin!

26.9.2019

Tänään olemme tutustuneet pyöräreitistöihin, kävimme 20km retkellä sadesäästä huolimatta. Ajoimme viehättävien vanhojen kylien läpi ja vierailimme keskiaikaisessa luostarissa! Retkeilemme maalaisympäristössä, ja tämä saa ajattelemaan myös omaa ympäristöä vähän matkailijan silmin. Meidänkin kylällämme on kauniita paikkoja, joihin pääsee jo nyt pyörällä. Reitit pitäisi suunnitella ja merkitä niin maastoon kuin karttoihinkin, ja voisimme tarjota elämyksiä niin paikallisille kuin matkailijoillekin. Harva on nähnyt Temmesjoen rantoja tai alueen metsäteitä.
Ihmiset täällä ovat äärettömän ystävällisiä. Kaikkia kiinnostaa, kuinka olemme löytäneet tälle pienelle paikkakunnalle opintomatkalle. Olimme paikallislehden haastattelussakin! Jaamme kaikille tietysti tietoa Ala-Temmeksestä ja Limingasta. Paikalliset yllättyivät jo siitä, että yövymme Hotel Ry:ssä.

HotelRy

Vielä enemmän he ovat yllättyneet siitä, ettemme ole ollenkaan halukkaita vierailemaan naapurikaupungeissa, vaan haluamme nimenomaan tutustua paikalliseen liikuntapaikkatarjontaan, sen eri muotoihin.
Kävimme toimittajan kanssa uudelleen Pulsparkissa, mm. testaamassa kiihdytysjuoksurataa. Siinäkin on hieno idea, eikä mikään ihmeellinen juttu toteutettavaksi. Heillä on ollut suunnitteluporukassa mukana kilpajuoksija. Hän on ideoinut montun, jossa on merkittynä rajat ja lukemat. Siinä voi testata omaa juoksuvauhtiaan ja katsoa, kuinka lujaa täytyy juosta, jotta pysyy tietyllä kehällä. Tarvitaan vain idea, toteutus on helppoa.

27.9.2019

Tämän päivän ensimmäisenä tutustumiskohteena oli Himmelbjerget, joka on yksi Tanskan korkeimpia paikkoja. Mia Bay esitteli alueen meille. Mahtavat maisemat, ja mukava kävelyreitti huipulta alas järven rantaan. Rannassa sijaitsee kaunis ravintolarakennus.
Alueella oli mielenkiintoinen lasten leikkipuisto, jonka suunnittelussa on otettu vaikutteita Thorin ja Odinin tarinoista. Heti alkoi raksuttaa, että mitäs me keksittäisiin Kalevalasta... Liukumäkiputket olisi helppo toteuttaa, eivätkä ne olisi niin alttiita rikkoutumaan talven vaikutuksesta kuin monet muut ratkaisut.

Himmelbjerget

Kävimme tutustumassa myös talkoilla rakennettuun maastopyöräpuistoon. Täälläkin on lähdetty liikkeelle yksinkertaisesta ideasta ja toteutettu se yhdessä. Maastopyöräharrastajat voivat harjoitella ja temppuilla tällä radalla. Tällainenkin voitaisiin toteuttaa Sykepuistoon, vaikkapa meluvalliin, jota on ainakin alustavasti suunniteltu rajoittamaan nelostien melua liikuntapaikaltamme.

BikeParkRy

28.9.2019

Kun osa porukasta lähti jo kohti Suomea, osa jäi tutustumaan Billundin nähtävyyksiin ja kävi mm. verestämässä yli 20 vuoden takaisia muistoja Legolandista. Siellä on kyllä uskomattoman hienoja, legoista rakennettuja, pienoismalleja maailman kuuluisimmista rakennuksista ja nähtävyyksistä eri puolilta maailmaa.

Legolandin vieressä on Lalandian sisäaktiviteettipuisto. Suuri rakennus pitää sisällään useita harrastusmahdollisuuksia: uintia isossa aquaparkissa, jääurheilua luistinradalla, kiipeilypaikka, minigolfia, keilailua yms. ajanviettopaikkoja. Emme ole Suomessa törmänneet näin monipuoliseen harrastepaikkaan.

Lalandian ulkopuolella oli möys hieno Hiekkaveistospuisto, jossa oli myös korkea temppuilutorni. Päivän päätteeksi käytiin vielä Silkeborgin labyrinttipuiston luona, mutta se oli jo mennyt kiinni. Kiviaiheinen labyrintti voisi sopia myös Sykepuistoon muistuttamaan vaikka alueella olevia pirunpeltoja.

Matkan paras anti osallistujille:

Juho: Paljon nähty, koettu ja opittu. Uusia näkökulmia mm. infraan, rakentamiseen, rahoitukseen ja toimintakulttuuriin liittyen. Avartavaa on ollut olla "turistina"; mitkä asiat ovat merkityksellisiä, jotta vierailukokemus olisi onnistunut. Riippumatta maasta, olosuhteista tai rahoituksesta, tärkeintä on kuitenkin innostuneet ihmiset.

Pauliina: Olemme päässeet näkemään paikkoja, joihin ei turistina olisi välttämättä osannut hakeutua. Mahtavaa on ollut tutustua ihmisiin ja ajatuksiin näiden liikuntapaikkojen takana! Hetken aikaa osaa ehkä katsoa omaa kotiseutua ikään kuin turistin silmin, ja antaa arvoa sen kauneudelle ja yksityiskohdille. Yhteisöllisyyden voimaan uskotaan täälläkin, sen arvostus vain voimistuu.

Hanna: Kivoja ideoita on tullut. On ollut hienoa huomata, että mielikuvitus ja tahto vievät pitkälle, ja kuinka täällä tehtyihin asioihin on saatu upeasti huomioitua mukaan paikallinen luonto. Pienet yksityiskohdat ovat ihastuttaneet. Matkalla koettua voi hyvin hyödyntää kylämme projektissa ja sopisipa moni täältä mukaan tarttunut ajatus myös koko kotikunnan kehittämiseenkin.

Marjaleena: Täällä on nähty esimerkkejä siitä, miten hyvin suunniteltu ja toteutettu ympäristö kannustaa liikkumaan iästä riippumatta. Minua ilahduttaa se, ettei visuaalista puoltakaan ole unohdettu (esim. neulegraffitti Ryn keskustassa). Kokonaisvaltaista hyvinvointia:) Ja jokaiselle jotakin.

Juha: Paljon ehdittiin nähdä ja tehdä lyhyessä ajassa. Mielenkiintoista oli nähdä, kuinka pieni kunta yhdessä aktiivisten kuntalaisten kanssa oli rakentanut näin paljon liikunta-aktiviteettejä. Ympäristössä kierrettäessä jäi erityisesti mieleen hienot vanhat rakennukset olkikattoineen. Hienoa, että sellaista rakentamisen käsityötaitoa edelleen ylläpidetään täällä.